Zmieniamy się dla pasażerów

Zmieniamy się dla pasażerów

Rozmowa z Markiem Chraniukiem, prezesem zarządu PKP Intercity S.A.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia. Podnosicie standard podróży, to i oczekiwania pasażerów są coraz większe. Co robicie, żeby im sprostać?

Marek Chraniuk
fot. Marek Chraniuk, prezes Zarządu PKP Intercity S.A. / Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Oczekiwania podróżnych cały czas rosną. Regularnie zwiększająca się liczba pasażerów pokazuje jednak, że nasza oferta dobrze odpowiada na ich potrzeby. W 2019 r. naszymi pociągami podróżowało niemal 49 mln pasażerów. Nieprzerwanie inwestujemy w podnoszenie komfortu podróży, rozwój oferty i wprowadzanie kolejnych udogodnień dla pasażerów, które ułatwią samą podróż, ale też np. zakup biletów.

PKP Intercity regularnie zwiększa liczbę stacji, na których zatrzymują się pociągi. Dlaczego? To oznacza, że wychodzi z roli przewoźnika łączącego tylko największe ośrodki?

Naszym głównym zadaniem jest zapewnienie komunikacji pomiędzy dużymi miastami, a także łączenie mniejszych ośrodków z aglomeracjami. Chcemy zapewnić mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości możliwość podróży naszymi pociągami. Siatka naszych połączeń staje się coraz gęstsza. W obecnym rozkładzie jazdy docieramy już do ponad 400 ośrodków.

Jak zmieni się liczba połączeń w tym roku i najbliższych latach?

Dzięki regularnemu rozwojowi oferty w obecnym rocznym rozkładzie jazdy każdego dnia uruchamiamy około 400 połączeń. Stale pracujemy nad tym, aby rozwijać naszą ofertę, zarówno krajową, jak i międzynarodową.

Jak przebiega modernizacja taboru? Jakich zmian pasażerowie mogą się spodziewać jeszcze w tym roku, co będzie realizowane w dłuższej perspektywie?

Już widać pierwsze efekty realizowanego obecnie największego w historii spółki, wartego ok. 7 mld zł, programu inwestycyjnego. Pasażerowie korzystają m.in. z 90 wagonów zmodernizowanych przez H. Cegielski – FPS Kolejne unowocześnione wagony są sukcesywnie dostarczane również przez firmę PESA Bydgoszcz, z którą zawarliśmy umowy na łączną kwotę ponad miliarda złotych. Modernizowanych jest również 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74. W ostatnich tygodniach ogłosiliśmy postępowania na modernizacje 20 lokomotyw elektrycznych oraz 255 wagonów pasażerskich. W tym roku planujemy podpisanie umów na zakup nowych lokomotyw spalinowych oraz wielosystemowych lokomotyw elektrycznych. Już niebawem trafią do nas pierwsze z 30 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin, które produkuje dla nas NEWAG. H. Cegielski – FPS produkuje dla nas 81 nowych wagonów.

Jednym z filarów programu inwestycyjnego jest podpisana w ubiegłym roku umowa ze Stadler Polska. W ramach wartego ponad miliard złotych kontraktu otrzymamy 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Podróżni skorzystają z pierwszych pojazdów za ponad rok.

Jaki jest udział polskich dostawców w modernizacji taboru?

Dotychczasowa realizacja programu inwestycyjnego w całości opiera się na współpracy z polskimi firmami. Podpisaliśmy już umowy o wartości prawie 4,3 mld zł.

Jakie są pozostałe plany inwestycyjne spółki?

W ramach strategii zmodernizujemy łącznie ponad 700 wagonów i kupimy 185 nowych. Ponadto kupimy 118 lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych, zmodernizujemy prawie 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Kupimy 12 i zmodernizujemy 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Po zakończeniu programu inwestycyjnego w 2023 r. tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

5/5
Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do naszego newslettera

Dodaj komentarz